Var och en av våra skolor har sin egen distinkta karaktär och identitet, påverkad av sitt värdland, sin specifika miljö, den kulturella omgivningen och sitt samhälle. Vissa campus ligger omslutna av naturen, medan andra är integrerade i myllrande städer. Omgivningarna hjälper till att forma vad som gör varje UWC-skola speciell. I vissa fall är det deras närhet till havet eller en regnskog som ger eleverna möjlighet att lära sig om hållbarhet, till exempel. I andra är det lokalområdets historia som kan hjälpa dem att förstå hur man bygger en bättre framtid.
Det som gör var och en av dem till ett UWC är deras medvetet mångsidiga studentkår och deras engagemang för UWC:s mål att skapa fred och hållbarhet genom utbildning. På varje UWC samlas studenter från hela världen och från väldigt olika kulturella och socioekonomiska bakgrunder för att leva med och lära av varandra.
Du kan läsa kortfattade beskrivningar av skolorna nedan, men vi uppmanar dig att besöka skolans egna hemsida för att lära dig mer!
Waterford Kamhlaba UWC of Southern Africa
Mbabane, Eswatini
Waterford Kamhlaba UWC of Southern Africs grundades 1963 som en reaktion på de separata och ojämlika utbildningssystemen i Sydafrika. Marken som skolan ligger på var ursprungligen en gård som hette “Waterford Park Estate”. När Hans Majestät Kung Sobhuza II, den före detta Ngwenyama av Eswatini (tidigare Swaziland), besökte skolan 1967, gav han den namnet “Kamhlaba”, med vilket han menade både “av världen”, en värld i miniatyr, och även att vi är “av jorden” och därför utan distinktioner mellan raser eller religioner. Till skillnad från alla andra UWC-skolor sträcker sig läsåret på Waterford Kamhlaba från januari till november.
UWC Changshu China
Changshu, Kina
UWC Changshu China grundades 2015 som det första UWC i fastlandet Kina på initiativ av en UWC-alum, Mark Jiapeng Wang. Sedan starten har skolan vuxit avsevärt och har idag 443 studenter. UWC Changshu Kina består av årskurserna 10, 11 och 12, där merparten av årskurserna 11 och 12 utgörs av UWC-elever.
UWC Red Cross Nordic
Flekke, Norge
UWC Red Cross Nordic College fokuserar sitt arbete på tre pelare: “Nordic, Humanitarian and Environmental”. Alla nordiska länder bidrar till finansieringen av skolan, vilken är en stiftelse. Röda Korset i Norge och Sogn & Fjordanes kommun är två av grundarna till skolan. Som en del av programmet Creativity, Activity and Service (CAS) blir studenterna certifierande i första hjälpen genom Röda Korsets. På campus delas idrottsanläggningar med Röda Korset Haugland Rehabiliteringscenter, som en nära samarbetspartner.
Pearson College UWC
Victoria, Kanada
Pearson College UWC är Kanadas mest globalt fokuserade skola. Skolan attraherar unga ledare från upp till 160 länder och varje provins och territorium i Kanada. Som en tvåårig kursplan före universitetet erbjuder Pearson både International Baccalaureate Diploma Program (IBDP)-vägen och, i väntan på godkännande, med början 2022-23, en Climate Action Leadership Diploma (International Baccalaureate Career-related Programme, IBCP). Båda kursplanerna har en stark tonvikt på upplevelsebaserad utbildning, med campus längs Salish Sea Bay på södra spetsen av Vancouver Island.
UWC ISAK Japan
Karuizawa, Japan
UWC ISAK Japan antog sin första generation UWC-studenter hösten 2017. UWC ISAK Japans grundare, Lin Kobayashi, hittade sin passion för global utbildning när hon gick på Pearson College UWC i Kanada. Detta inspirerade henne att grunda ISAK, som öppnade sina dörrar 2014 för att utbilda unga ledare från hela världen till att bli katalysatorer för positiv förändring.
UWC Robert Bosch College
Freiburg, Tyskland
UWC Robert Bosch College är ett gemensamt projekt mellan Deutsche Stiftung UWC och Robert Bosch Stiftung. Skolan ligger i Freiburg, Tysklands “gröna stad”, och har ett speciellt fokus på hållbarhet, vilket är inbäddat i studier, studentliv och byggnadernas arkitektur. Närheten till Schwarzwalds nationalpark möjliggör ytterligare ett välutvecklat utomhusprogram. Medveten mångfald är skolans huvudmål, och därför förser den för närvarande 70 % av sin studentkår med fullständiga stipendier, tack vare finansiering från statsministeriet, Robert Bosch Stiftung, B.Braun Melsungen AG samt många andra stiftelser och individer.
UWC South East Asia
Singapore, Singapore
UWC South East Asia (UWCSEA), som öppnades 1971 som Singapore International School av dåvarande premiärminister Lee Kuan Yew, blev en fullvärdig medlem av UWC-rörelsen 1975, och expanderade till att omfatta även grundskoleelever så unga som 4 år på 1990-talet och lade till ett andra campus 2011. UWCSEA sträcker sig idag över två campus, och välkomnar studenter från över 100 nationaliteter, såväl dag- som internatstudenter. Den flerspråkiga skolan berikas varje år av ett intag av 600-800 nya studenter över alla årskurser.
Li Po Chun UWC of Hong Kong
Hong Kong S.A.R., Kina
UWC LPC öppnade sina dörrar för den första generationen elever i september 1992 och öppnades formellt av HRH Prince of Wales den 6 november 1992. Det var den andra UWC-skolan i Asien.
UWC Mostar
Mostar, Bosnien och Hercegovina
UWC Mostar är den enda UWC-skola som byggts i ett post-konfliktland med uppdraget att “bygga broar mellan människor och kulturer genom inspirerande utbildning av hög kvalitet.” Från första början har skolan haft syftet att bidra till fredsbyggandeprocessen och utvecklingen av staden Mostar, och syftar till att utveckla utbildningsmetoder som är relevanta för post-konflikt- och övergångssamhällen. Genom aktiva lokala partnerskap erbjuder UWC Mostar en praktisk demonstration av hur utbildning kan förena, inspirera och engagera elever och samhället i stort för att sträva efter en fredlig och hållbar framtid.
UWC Adriatic
Duino, Italien
Området norr om Trieste upplevde stora förluster under första och andra världskrigen, vilket skapade politiska och etniska splittringar i denna del av Europa – en mötesplats för germanska, latinska och slaviska kulturer. Genom att fokusera på etnisk och historisk komplexitet, har UWC Adriatic anammat en pedagogisk roll med högt laddad politisk mening och tagit steget in i en värld av extraordinär kulturell mångfald. Den regionala regeringen i Friuli Venezia Giulia och utrikesministeriet har stött projektet från början och är skolans främsta intressenter.
UWC Dilijan
Dilijan, Armenien
Beläget i Dilijan, Armenien, på den antika sidenvägen och i korsningen mellan Europa, Mellanöstern och Ryssland, symboliserar UWC Dilijan idén om internationalism och vänskap. Skolan har som mål att genom utbildning arbeta för att främja fred och hållbar social, ekonomisk och miljömässig utveckling i regionen och världen som helhet.
UWC Costa Rica
Santa Ana, Costa Rica
Som enda UWC i Latinamerika och Karibien erbjuder UWC Costa Rica ett tvåspråkigt program, möjligheter att lära sig mer om regionens sociala, politiska och kulturella historia och att utforska Costa Rica. Landets mångåriga historia av fred, demokrati, miljöskydd och frånvaron av en nationell militär erbjuder en idealisk miljö för vidare förståelse av UWC och dess ideal.
UWC Thailand
Phuket, Thailand
UWC Thailand är omgivet av prunkande regnskog vid foten av Phukets grönklädda berg, avskilt från öns livliga stadskärnor. Deras unika läge är både symboliskt och avsiktligt; en fysisk påminnelse om att förutom akademisk stringens värdesätter UWC Thailand-gemenskapen globalt medborgarskap, välbefinnande och miljö. Från att övervaka korallrev till positivt fokuserad mindfulness, utvecklingen av våra elever, vårt samhälle och vår planet är i centrum för allt vi gör.
UWC East Africa
Moshi och Arusha, Tanzania
I augusti 2019 välkomnade UWC East Africa (UWCEA) IBDP-elever till den 18:e UWC-skolan, den andra UWC-skolan på den afrikanska kontinenten. UWCEA etablerades som International School Moshi 1969 och öppnade senare ett andra campus i Arusha 1987. Båda campusen ligger vid foten av två av de största bergen i Afrika och tjänar ett mångsidigt samhälle.
UWC Atlantic
Vale of Glamorgan, UK
UWC-rörelsens allra första skola, UWC Atlantic, skapades av reformpedagogen Kurt Hahn för att främja internationell förståelse genom utbildning. Skolan grundades redan 1962.
UWC Mahindra College
Pune, Indien
UWC Mahindra, eller MUWCI (uttalas “mju-ki”) som det är mer informellt känt, är en levande skola med en rik tradition av läroplansinnovation och samhällsengagemang. Program som IB:s World Studies Extended Essay och Film Studies-programmet utformades och testades här. Skolan hyser också Akshara Foundation, som förstärker den positiva lokala effekten av skolan och ger studenterna många möjligheter till projektbaserat lärande och serviceinlärning.
UWC Maastricht
Maastricht, Nederländerna
UWC Maastricht är en mångkulturell skola som tar emot elever från mer än 100 olika nationaliteter. Det verkar inom det holländska offentliga utbildningssystemet och subventioneras av den holländska regeringen. Skolan är skapad för att tjäna både behoven hos Maastrichts internationella samfund och de elever som valts ut av UWC:s nationella kommittéer över hela världen. UWC Maastricht välkomnar studenter mellan 4 och 19 år.
UWC-USA
Montezuma, New Mexico, USA
UWC-USA grundades ursprungligen som Armand Hammer United World College of the American West av Armand Hammer på begäran av prins Charles, dåvarande presidenten för UWC. Hammer valde Montezuma, New Mexico-platsen i sydvästra USA, på grund av dess anmärkningsvärda skönhet, närhet till enorma vildmarksområden i norra New Mexico och en arkitektoniskt övertygande plats i en historisk region i USA.